Zarejestrowany w zabytkowych przestrzeniach Zamku Królewskiego w Warszawie koncert w wykonaniu solistów Marty Boberskiej oraz Kacpra Szelążka z towarzyszeniem Zespołu instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona zostanie zaprezentowany w Wielki Piątek.
Przejmujący tekst średniowiecznej sekwencji Stabat Mater Dolorosa od stuleci stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla przedstawicieli różnych dziedzin sztuki: malarzy, rzeźbiarzy, poetów, ale przede wszystkim kompozytorów. Dramatyczny opis cierpiącej Matki Bożej, patrzącej na męczeńską śmierć jedynego syna, jest stale obecny w dziełach takich twórców, jak Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi, zaś w XX wieku choćby Karol Szymanowski, Arvo Pärt czy Krzysztof Penderecki.
W Stabat Mater objawił się również w sposób szczególny geniusz przedwcześnie zmarłego mistrza epoki baroku Giovanniego Battisty Pergolesiego. Targany chorobą, przeczuwający swą rychłą śmierć zaledwie 25-letni kompozytor stworzył arcydzieło, które zadziwia sugestywnością muzycznej treści i klarownością konstrukcji. Mimo niewielkiej obsady (sopran, alt, dwoje skrzypiec i basso continuo) utwór skrzy się od urzekających melodii, przejmujących arii i efektownych przebiegów instrumentalnych. Właśnie ta szczególna siła ekspresji zapewniła Pergolesiemu wiodące miejsce wśród licznych twórców mierzących się z opowieścią o Matce Boskiej bolejącej pod krzyżem na przestrzeni ostatnich trzystu lat.
Quanto corpus morietur
Kacper Szelążek kontratenor
Zespół instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej capella regia polona
Krzysztof Garstka pozytyw, dyrygent